Skip to content

Kultūros naktys

Kultūros naktis praėjo sėkmingai. Kiek nosių buvo sugurinta, skaičiuoti nereikėtų, nes jų kiekvieną naktį būna, o kultūros naktį – juo labiau priklauso. Vien Vilniuje, sakoma, buvo galima nueiti į daugiau kaip 100 renginių.

Kodėl ne kultūros diena ar dienos? Jų net šimtas galėjo būti, jeigu pagal renginius skaičiuosime, juk per vieną naktį, ypač vasaros, į tiek renginių nespėsi. Veikiausiai tam, kad būtų galima ataskaitose „varnelę“ užsidėti: ir mes priartėjome prie Europos, ir mes naktimis kultūrinamės, o dienomis miegame.

Juk nesakysi, kaip kai kas piktai juokavo, kad šiuolaikinė kultūra tokia, jog su ja bendrauti tik prieblandoje įmanoma. Nors gal ir šiuose žodžiuose yra krislelis teisybės. Ar net visas rąstas, kurio savo akyje nematome.

Tiesa, vienas nemalonus incidentas kultūros naktį palydėjo. Jau jai pasibaigus, taip sakant, jau prašvitus, viena mergina trinktelėjo bokalu per galvą juodaodžiui. Kodėl prašvitus, nors, pasak merginos, tas juodaodis vos ne visą naktį prie jos kabinėjosi? Šito nesužinosime. Gal tiesiog buvo nustebinta, kad dienai švintant juodaodis nebąla.

Nuskriaustas juodaodis parašė pareiškimą policijai. Mergina veikiausiai bus nubausta. Jeigu priekabiaujančiam baltaodžiui būtų trinktelėjusi, būtų buvusi pagirta. Tačiau juodaodžiui – tai jau rasinė diskriminacija. Rasizmas, kuris priminė visiškai šviežią istoriją su „Lietuvos ryto“ savininku Gedvydu Vainausku.

Perspėju iš karto: nesu nei „Lietuvos ryto“, nei G. Vainausko gerbėja. Bet kai žmogus, pasakęs tiesą, yra šitaip puolamas – mano nuomone, tai jau yra juodojo rasizmo apraiškos.

Trumpa „Lietuvos ryto“ ir G. Vainausko istorija. „Lietuvos ryto“ krepšininkai juodaodžiai tuo metu, kai vyko susitikimai dėl trečios vietos, naktis leido baruose ir už tai trenerio Rimo Kurtinaičio buvo išvaryti iš komandos anksčiau laiko. O komandos savininkas G. Vainauskas savo televizijai pareiškė, kad apskritai komandoje turi būti ne daugiau kaip du juodaodžiai krepšininkai, nes kai jų kokie keturi – jų nebeįmanoma suvaldyti, jie virsta gauja.

Tai jau, suprantama, politiškai nekorektiška. Čia švelniai tariant. Nešvelniai – tai buvo pavadinta rasizmu. Perpasakodami G. Vainausko žodžius, žurnalistai pranešė, kad buvo kalbėta apie juodaodžių gaujas, taip išgąsdindami visą likusį pasaulį. 

Reakcijos ilgai nereikėjo laukti. Vienas iš išmestų iš „Lietuvos ryto“ krepšininkų juodaodžių, su pasitenkinimu pranešė LRT televizija, G. Vainauską išvadino šūdžiumi. Tai irgi juodasis rasizmas.

Kas būtų nutikę, jeigu G. Vainauskas tuos juodaodžius žaidėjus, kuriems buvo mokamas neblogas atlyginimas, ir kurie prisilėbavę naktinbariuose savo žaidimu nuvylė komandos gerbėjus ir buvo išmesti, būtų pavadinęs šūdžiais? Ar bent galite tai įsivaizduoti?

G. Vainauskas kaltas todėl, kad juodaodžius tokiais ir pavadino. Būtų pasakęs – „ne baltieji“, dar gal būtų viskas apsiėję. O dabar… Atrodytų, juodaodžiui didžiausias įžeidimas – kai jis pavadinamas juodaodžiu. Tartum jis savęs veidrodyje nėra matęs. Tartum jis, pabrėžiu, jis pats save laiko nepilnaverčiu todėl, kad jo odos spalva kitokia. Prisiminkime Maiklą Džeksoną, kuris taip stengėsi išbalinti savo odą…

Apskritai juoda kai kam – tai jau kažkas negero. Viename portale perskaičiau tokį nusišnekėjimą: kai aktoriai savo veidus dažo juodai – tai irgi rasizmas, nes ateina iš tų amžių, kai Amerikoje baltieji vaidindavo juodaodžius, kad baltiesiems būtų linksma. Supratote tokį išvedžiojimą?     

Pasakysi, kad žydai užgrobė, okupavo palestiniečių žemes ir neatiduoda jų, spjaudami į visas Jungtinių Tautų rezoliucijas, todėl jie vadintini okupantais – vadinasi, esi antisemitas, nors, beje, tavo ginami palestiniečiai irgi semitai. Pasakysi, kad juodaodžiai „Lietuvos ryto“ krepšininkai laiką leido naktiniuose baruose ir už tai teisingai buvo išvaryti lauk – vadinasi, esi rasistas.

Negalima apie tai kalbėti, nes tai politiškai nekorektiška. Apie baltuosius – galima. Apie juoduosius – ne.

Tik ką daryti, jeigu tai – faktas? Ir kad juodaodžiai krepšininkai naktimis po miestą valkiojosi, ir kad jų oda juoda. O faktas nebūna politiškai korektiškas ar nekorektiškas, jis tiesiog yra faktas. Juodas, kaip kultūros naktys.

Ir jeigu ta panelė priekabiautojui galvą bokalu būtų praskėlusi tamsoje – dar būtų apsiėję. Dabar vargu išsisuks: matė, ką muša. Rasistė. 

Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!

Orai Ignalinoje

Naujausiame laikraštyje „Mūsų Ignalina“ skaitykite

Reklama ir skelbimai svetainėje