Skip to content

Pameistrystė – tiesiausias kelias į profesinį tobulėjimą

MI informacija

Būtent taip vadinasi tarptautinis Erasmus+ vykdomas projektas, kurio dėka mes, Švenčionių profesinio rengimo centro mokytojų ir administracijos darbuotojų penketukas, apsilankėme Karintijos žemėje Austrijoje. Mūsų tikslas – savo akimis pamatyti, kaip profesinėse mokyklose vykdomas dualinis mokymas arba pameistrystė ir aplankyti įmones, kuriose praktiką atlieka Lietuvos mokiniai. Mūsiškiai šiuo metu Austrijoje neatlieka praktikos.

Šiek tiek apie Karintiją, vadinamą tūkstančio ežerų šalimi. Pirmasis įspūdis toks – tai, ką matei reklaminiuose atvirukuose apie šią žemę (ramiai besiganančios karvės ir avys kalnų pievose, sniegu padengtos Alpių viršūnės, gyvatėmis besirangantys kalnų keliai, besišypsantys žmonės) – yra tikra ir kasdieniška. Čia 260 dienų metuose šviečia saulė, Venecija tik už 200 kilometrų. Sostinė Klagenfurtas. Karintija – viena iš 9 Austrijos žemių su savo parlamentu, prezidentu, pavarde Kancleris, 560 tūkst. gyventojų. Tai – gyvulių ir paukščių augintojų, vadinasi, ir mėsos valgytojų kraštas. Tokia šios žemės specializacija. Nematėme apleistų žemės ar miško plotų, gyventojams viskas apsimoka – ir auginti galvijus bei paukščius, sėti javus, auginti bulves ir kukurūzus, vaisius ir daržoves. Labai vertinama ekologiška produkcija, skatinamas smulkus verslas.

Kaip ir visoje Europoje, taip ir Austrijoje, jaučiamas darbo jėgos stygius, todėl šalis profesiniame mokyme taiko pameistrystės arba dualinio mokymo formą. Austrija yra dualinio mokymo Europoje lyderė. Kokia šio mokymo esmė? Mokinys profesinėje mokykloje mokosi vidutiniškai 3 metus (priklausomai nuo mokymo programos), iš kurių 20 proc. mokykloje, 80 proc. – įmonėje. Karintijos žemėje yra 8 profesinės mokyklos, kurių mokymo programos nedubliuojamos, t. y., yra viena automechanikus rengianti mokykla, kita – virėjus, padavėjus ir barmenus, trečia – IT specialistus, ketvirta – žemės ūkio darbuotojus ir t. t.

Būsimasis darbininkas ateina į profesinę mokyklą tik su darbdavio siuntimu. Pasirašoma trišalė sutartis: darbdavys – mokinys – mokykla. Visą mokymosi laiką siunčiančioji įmonė moka būsimam darbininkui stipendiją – 550 eurų. Jeigu mokinys gyvena bendrabutyje, apmokamos ir šios išlaidos.

Profesinės mokyklos nevykdo profesinio orientavimo, neturi gimnazijos klasių. Keturiolikmetis, baigęs 9 klases, darbdavio iniciatyva ir lėšomis siunčiamas atlikti profesinio tinkamumo testą, kurį sudaro 23 užduotys. Testavimas vyksta Egzaminų centre 3,5 val., 5 sėkmingiausios kompetencijos įvertinamos ir įteikiamos darbdaviui. Vertinamas kalbų mokėjimas, motorika, loginis, erdvinis mąstymas, matematikos, psichologinės žinios, kultūros ir tradicijų žinojimas ir t. t. Darbdavys sprendžia, ar teisingas jo ir mokinio profesijos pasirinkimas. Mandatinė komisija austriškai. Jaunam žmogui įteikiamas pirmasis jo gyvenime sertifikatas, pasirašytas žemės prezidento ir egzaminų centro direktoriaus.

Kvalifikaciniai egzaminai – absolventų teorinių  žinių  ir praktinių įgūdžių patikrinimas tikrinimas taipogi vyksta šiame centre. Prekybos, pramonės ir amatų rūmai austriškai.

Kaip aprūpinamos profesinės mokyklos? Kaip sakė mūsų projekto partnerė Austrijoje Aldona Biedermann ir kaip matėme patys – super! Tai jau socialinių partnerių, t. y. darbdavių prievolė. Suprask, kokio automobilio variklį pažinsi, tokį ir remontuosi. Dar galima pridurti – tokiu ir važinėsi.

Kokia profesinių mokyklų prievolė? Jos privalo taip organizuoti du mėnesius mokykloje trunkantį ugdymo procesą taip, kad įmonėje mokinys taptų tikru pameistriu, atliekančiu užduotis realioje darbo vietoje meistro prižiūrimas. Viešieji pirkimai, neformaliosios veiklos, bendrasis ugdymas – jau ne profesinių mokyklų reikalas.

Švenčionių profesinio rengimo centras šiame projekte dalyvauja nuo 2015-ųjų metų. Pirmajame etape į stažuotę Austrijoje vyko 36 mokiniai, antrajame – 10 mokinių ir 5 darbuotojai. Spalio 4–10 d. vykusioje stažuotėje mama Aldona (taip ją vadina mūsų vaikai) rūpinosi 60 žmonėmis: 18 mokytojų iš Lietuvos profesinių mokyklų ir 42 mokiniais-stažuotojais iš Vokietijos, Latvijos ir Lietuvos. Aplankėme sostinę Vieną, profesines mokyklas, kelias įmones, kuriose stažuojasi mūsų šalies jaunimas.

Išgirdome Austrijos problemą: profesinis mokymas šalyje nepatrauklus, visi tėvai svajoja matyti savo vaikus, dirbančius gydytojais, inžinieriais, mokslininkais tyrėjais, teisėjais. Labai girdėta? Tačiau visi norime skaniai ir sočiai pavalgyti, važiuoti tvarkingais automobiliais, sulaukti kvalifikuotų elektrikų ir santechnikų paslaugų. Visa tai ir dar daugiau turi gerai atlikti kvalifikuotas darbininkas.

Lietuvoje vis drąsiau ir garsiau kalbama apie švietimo sistemos reformą. Daug kalbame apie emigraciją ir ieškome būdų, kad jaunas darbingas žmogus neišvyktų iš Lietuvos. Austrijos patirtis įtikino, kad turime būti atviri pokyčiams.

Autorės nuotr.

Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!

Orai Ignalinoje

Naujausiame laikraštyje „Mūsų Ignalina“ skaitykite

Reklama ir skelbimai svetainėje