Skip to content

Įspūdingi skrydžio nuotykiai… nepakilus nuo žemės

Jonas BALTAKIS

Ignalinos aerodromo įkūrėjas Rimvydas Maciulevičius jau seniai buvo žadėjęs surengti išvyką į Baltijos Aviacijos Akademiją, įsikūrusią Vilniuje, netoli aerouosto.  Joje yra mokomi didelių keleivinių orlaivių BOEING 737 arba AIRBUS 320 profesionalūs pilotai. Tai viena iš aviacijos mokymo lyderių Rytų Europoje, didžiausia Baltijos šalyse. Praėjusią savaitę iš pono Rimvydo išgirdome: „Atvažiuokite šeštadienį, 21 val.“ Laikas nustebino, tačiau vėliau tapo aišku, kodėl būtent taip.

…Lėktuvą užklumpa audra, talžo lietus ir vėjas. Orlaivį purto turbulencija, maža to, užsidegė variklis, todėl lėktuvą tenka tupdyti tik su vienu veikiančiu motoru. Grubiai atsitrenki į žemę, nusileidimas ir stabdymas šiurkštus, stovinčiam ant kojų išsilaikyti beveik neįmanoma, bet „Airbus 320“, kuriuo skridome, nesudužo. Per pusvalandį apsilankėme Zalcburgo aerouoste Austrijoje, leidomės Briuselyje, norėjome su šiuo laineriu parskristi ir į Ignaliną, tačiau mus lydėjęs pilotas instruktorius Valerijus Šeninas suabejojo – neužteks nusileidimo tako…

Dabar dažnas, skaitantis šias eilutes, mano – ką aš čia fantazuoju, niekus tauziju. Visai ne niekus, o pasakoju įspūdžius, patirtus „Airbus 320“ simuliatoriuje, piloto sėdynėje. Realus skrydžio treniruoklis yra skirtas imituoti skrydį ir atkurti įvairią išorės aplinką. Skrydžio treniruoklis atkartoja orlaivio valdymą, visas jo sistemas bei sukuria plačiaformačius aplinkos vaizdus. Kabina identiška tikro lėktuvo. Šis treniruoklis perteikia garso, judesio ir regos jausminius pojūčius, atitinka 99 proc. realaus skrydžio pojūčių. Juos atkuria modernios vaizdo, garso bei judesio sistemos. Treniruoklio duomenų bazėje yra šimtai oro uostų bei įvairių oro sąlygų imitavimo galimybių: žavioji Nica, kalnuotasis Insbrukas ir Zalcburgas, dažniausiai rūke besimaudantis Londonas ir kiti pasaulio miestai. Kuriame leidiesi, pro langus matai tokį vaizdą (taką, pastatų išsidėstymą ir kitą infrastruktūrą), koks tame aerouoste ir yra. Treniruoklis sumontuotas ant šešiakrypčio judėjimo platformos, kuri juda pagal pilotuojamo orlaivio valdymo judesius ir išorinius aerodinaminius veiksnius. Žiūrint iš šalies, stimuliatorių galima juokais palyginti su pasakų „trobele ant vištos kojelės“.

„Koks mūsų akademijos treniruoklių ryšys su, tarkime, Ignalinos aerodromu? Norint mokytis pas mus, reikia gauti piloto licenciją skraidyti mažais lėktuvais, kokie yra Ignalinoje. Būtinas 100 valandų skraidymo jais stažas. Toliau jau galima mokytis pas mus, mokslas trunka trejus metus. Baigus mokslą, darbo ieškoma aviakompanijose. Pas mus mokymo kainos daug mažesnės nei kitur, todėl užimtumas didžiulis. Simuliatoriai užimti 24 val. per parą, todėl toks neįprastas ir jūsų apsilankymo laikas. Pagrindinis mūsų besimokančiųjų kontingentas yra iš aplinkinių Rytų Europos, daug ir Azijos šalių: Kinijos, Vietnamo, Korėjos, Indijos ir kitų. Mūsų išduoti mokymų baigimo sertifikatai galioja visose EASA šalyse, taip pat Baltarusijoje, Kuboje, Jordanijoje, Libijoje, Laose, Kazachstane, Kirgistane, Malaizijoje, Mongolijoje, Nepale, Rusijoje, Seišeliuose, Ukrainoje.

Pilotavimas BOEING 737 ir AIRBUS 320 skiriasi, nes skiriasi jų valdymo filosofija. Boinge pirmas vaidmuo skiriamas lakūnui, po to lėktuvui, airbuse – atvirkščiai. Tarkime, jei kas atsitinka Boinge, sprendimą, kaip išeiti iš situacijos, per kelias sekundes turi rasti pilotas, antraip bus blogai. Airbuse lakūnas gali nesikišti, lėktuvas pats susitvarkys su avaringa situacija“, – pasakojo UAB „BAA Training“ (tarptautinis Akademijos pavadinimas) mokymo vadovo pavaduotojas, egzaminatorius V. Šeninas.

Apie kainas. Nors, kaip sakyta, kainos Vilniuje mažesnės, nei kitur, mokslas čia būsimam pilotui kainuos apie 30 tūkst. eurų. Vienas simuliatorius kainuoja nuo 10 milijonų JAV dolerių, mokymo centras privatus. Beje, jei smalsu sužinoti, koks jausmas apima, kai priverti nuo žemės atsiplėšti tonas sveriantį padangių galiūną, ką skrydžio metu veikia pilotai, kas vyksta jų kabinoje, nori patirti išskirtinę galimybę atsisėsti į piloto kėdę ir patirti norimas skrydžio situacijas bei pojūčius, įsigykite dovanų kuponą 30 min. skrydžiui simuliatoriaus kabinoje. Kadangi valanda joje atsieina 360 Eur, pusvalandis bus perpus pigiau, kartais dar taikoma nuolaida. „BAA Training“ yra Dariaus ir Girėno g. 21.

R. Maciulevičius po skrydžio sakė, kad čia jauniesiems Ignalinos aviatoriams sudarytos visos sąlygos mokytis ir tapti profesionaliais orlaivių pilotais. „Ateityje sieksime, kad čia apsilankytų visi mūsų kursantai. Gal sudominsime ir abiturientus susidomėti aviacijos pasauliu ir pilotų profesijos perspektyvomis, gal kas nors „užsikabins“ po šios informacijos, supras, kad, startavus Ignalinos aerodrome, galima nuskristi labai toli“, – sakė Ignalinos aerodromo įkūrėjas.

Tą vakarą kartu su mumis pasikeisdami „skraidė“ ir visi mūsiškio aerodromo auklėtiniai – jau turintys mažųjų orlaivių pilotų licencijas ar dar tik jų siekiantys. Ignalinos aerodromo Skraidybos centro vadovas Vytautas Rafanavičius taip pat džiaugėsi galimybe pasijusti didelio orlaivio pilotu, kuri praplės turimos patirties horizontą.

2016 m. „BAA Training“ mokėsi 700 pilotų, kurie priskraidė arti 20 000 valandų simuliatoriais ir įgijo atitinkamas kvalifikacijas. Tais metais pradėtos pilotų kadetų programos su 4 avialinijomis.

Reportažą iš šio apsilankymo rodys ir Ignalinos TV, jį žiūrėkite laidoje kitą sekmadienį, sausio 28 d.

Autoriaus ir Ignalinos TV nuotr.

Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!

Orai Ignalinoje

Reklama ir skelbimai svetainėje