Skip to content

Ignalinos aerodrome varžėsi ultralengvųjų orlaivių pilotai

Jonas BALTAKIS

Praėjusį šeštadienį Ignalinos aerodrome vėl gaudė motorai. Vyko Lietuvos ultralengvųjų orlaivių pilotų federacijos (ULOPF) čempionatas. Oras buvo palankus, tik po pietų kiek pagąsdino pro šalį link Švenčionių nugriaudėjęs debesis, kuris aerodromo take padarė tik trumpalaikę rasą. Į varžybas pilotai susirinko iš įvairių Lietuvos miestų: Telšių, Utenos, Radviliškio, Kauno, Raseinių, Vilniaus ir kitų vietų.

Ryte pilotai atliko skridimo pagal maršrutą užduotį. Šiais metais skraidyklių pilotams buvo paruošta viena navigacijos užduotis, o lėktuvų pilotams – dvi. Šių užduočių tikslas – surasti maršrute padarytų nuotraukų vietas, jas pažymėti žemėlapyje ir tiksliu laiku kirsti posūkio punktus. Tiksliojo tupdymo užduoties tikslas – pataikyti į ant nusileidimo tako esantį 100×25 m stačiakampį, suskirstytą į 250, 200, 150, 100, 50 ir 25 taškų zonas. Variklis sustabdomas ne žemiau 300 m virš šio stačiakampio. Atlikdami pirmąją užduotį, vieni rado ir posūkių punktus, ir nuotraukose pavaizduotas vietas, kiti, kaip juokavo po skrydžio, tiesiog gėrėjosi nepakartojamais Ignalinos krašto žemės raštais.

Pirmoji rungtis žiūrovams neįdomi, nes ją vykdančių orlaivių nepamatysi: išskrido – sugrįžo paklajoję. Po pietų vyko antroji rungtis – tikslaus nusileidimo, išjungus variklį, kurios metu buvo kur akis paganyti jau ir žiūrovams. Tik, deja, jų beveik nebuvo, vien pilotų draugai ir artimieji. 

Susumavus abiejų rungčių rezultatus, paskelbti ir apdovanoti nugalėtojai. Apdovanojimus įteikė Lietuvos ultralengvųjų orlaivių pilotų federacijos prezidentas Povilas Kalinauskas. Šiame aerodrome jis lankėsi pirmąkart. Kadangi Lietuva šiemet ar po dvejų metų pretenduoja surengti Ultralengvųjų orlaivių pasaulio čempionatą, todėl sakė: jei šalis gaus tokią teisę, jis rekomenduos pasaulines varžybas surengti būtent Ignalinos aerodrome.

Aerodromo įkūrėjas Rimvydas Maciulevičius džiaugėsi, kad varžybos puikiai pavyko ir sakė, kad šis aerodromas visada svetingai laukia visų skraidančių.

Pasibaigus varžyboms, kartu skrisdami du orlaiviai padangėje surengė įspūdingą šou su dūmų efektais.

Aerodrome dabar stovi radijo lokatorius ant karinio automobilio ir dar porą neregėtų įrengimų. Mat čia bepilotes skraidykles laido, mokosi jas nuotoliniu būdu valdyti ir apdoroti gaunamą informaciją Lietuvos kariuomenė. Tai vienas ir šio aerodromo bendradarbiavimo su kariškiais aspektų.

Apie ultralengvąją aviaciją

Pastaruoju metu tiek pasaulinėje, tiek Lietuvos aviacijoje vyksta skraidymo nedideliais, dažniausiai dviviečiais lėktuvais, proveržis. Skraidymas tokiais orlaiviais – nebrangus, o svarbiausia – itin saugus. Tai nulėmė naujų medžiagų ir lanksčių gamybos technologijų atsiradimas. Lėktuvo kaina panaši kaip naujo automobilio, o patirtis skrendant – nepalyginama su niekuo. Dalis savininkų orlaivius nuomoja, todėl didėjant naujų orlaivių prieinamumui, kyla ir pilotų pasiruošimo poreikis. Šia veikla užsiima ir Ignalinos aerodromo Skraidybos centro mokykla. Daugeliui skraidančių žmonių lėktuvas yra ne tik keliavimo priemonė (Lietuvoje yra virš 30 aerodromų, kuriuose galima nutūpti), bet ir pramoga, ramybė, kurią gali pajusti tik pakilęs nuo žemės ir atsidūręs šalia debesų. Ignalinos aerodromas ir Skraidybos centras laukia visų norinčių išmokti pilotuoti lėktuvus, o jau mokančius kviečia atskristi puodeliui kavos! 

Ultralengvųjų orlaivių pilotai iki 1997 m. buvo Lietuvos skraidyklių sporto federacijos sudėtyje. 1997 m. įkurta savarankiška Lietuvos ultra lengvųjų orlaivių pilotų federacija. Ultralengvųjų orlaivių sportas (motorizuoti parasparniai, motorizuotos skraidyklės ir ultra lengvi lėktuvai bei ultra lengvi sraigtasparniai ir malūnsparniai) plėtojamas visuose Lietuvos regionuose nuo pajūrio iki rytinių šalies rajonų.

Kiekviena varžybinė klasė labai žymiai skiriasi savo brangumu ir dėl to savo populiarumu. Motorizuoti parasparniai dėl pigumo ir paprastumo vystosi sparčiausiai. Tradiciškai nebloga situacija yra motorizuotų skraidyklių klasėje, kurios nuo 1970 m. pradėjo vystytis tiek pasaulyje, tiek ir Lietuvoje, ir dabar pasiekė labai aukštą techninį lygį. Lietuvos pilotai šioje klasėje turi daugiausia kandidatų Lietuvos rinktinei dalyvauti pasaulio ir Europos čempionatuose.

Sudėtingiausia plėtoti ultra lengvų orlaivių pilotų sportą, nes ši klasė yra brangiausia. Nors Lietuvoje jau atsirado pakankamai daug ultra lengvų lėktuvų, bet jie skirti daugiau turistiniams ir ralio skrydžiams. Varžyboms reikalingi specialūs ultra lengvi lėktuvai, kuriuos įsigyti vien tik tam, kad galėtų dalyvauti varžybose, kol kas pasiryžta tik vienetai.

Varžybų rezultatai

Skraidyklės.

1. Linas Bružikas (Kaunas).

2. Albertas ir Vydas Guobužai (Utena).

3. Rytis Paliulis (Vilnius).

Lėktuvai:

1. Artūras Pilvinis ir Tomas Butkevičius (Telšiai).

2. Dainius Galkis (Radviliškis).

3. Stanislovas Algirdas Keparutis (Raseiniai).

Autoriaus nuotr.

Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!

Orai Ignalinoje

Naujausiame laikraštyje „Mūsų Ignalina“ skaitykite

Reklama ir skelbimai svetainėje

Add Your Heading Text Here