Skip to content

Kartais ir medžio šakelė parodo gyvenimo kelią

Sigita TELYČĖNAITĖ

Pavasaris – daugeliui menininkų dvasinių paieškų ir kūrybinio įkvėpimo metas. Gamta kalba žmogui apie prisikėlimą, kuriuo alsuoja mus supantis pasaulis, o rytais, visi dangaus paukščiai jau savo giesmėmis sveikina saulės tekėjimą. Tokiomis akimirkomis – gera klausytis sparnuočių koncerto ir, gurkšnojant kavą, mintimis peržvelgti praeityje nuveiktus darbus, pagalvoti apie nežinomą ateitį. Po kelionių per Lietuvą, jau rudeniop, Raimondo Žievio sukurta naujausia skulptūra „Legato“ (italų kalba rišliai), nusės Ignalinos erdvėse. Visą vasarą, su kitų projekte dalyvaujančių menininkų darbais, ji bylos meno jėgą ir nepakartojamą savitumą įvairiose vietovėse, žadins kūrybos viltį dvejojančių širdyje.  

Kalvystės darbai ir oreivystė – didysis Raimondo pašaukimas, bet meistro meniniai kalbėjimai prasidėjo nuo medžio šakelės, prieš daugelį metų. „Dabar man medis aiškus, suprastas. Jame atrandu tik formas – plastiką. Dar prieš tarnybą kariuomenėje, būdamas septyniolikmetis paėmiau peiliuką į rankas ir pamėginau kažką išdrožti iš medžio šakelės. Pažiūrėjau natūraliai kaip atrodo špyga, ir išdrožiau, gavosi pakabukas. Pradėjau domėtis drožybos darbais, bet tokios mokomosios literatūros pajutau stygių. Armijoje visiems tarnybos „seniams“ irgi išdrožiau tokius pakabukus raktams, nes anuomet tokie medžio darbai buvo laikomi itin madingais. Taip, palengva nusipirkau peiliukus drožybai, gaminau šaukštus, vėliau medžio reljefus, laikui bėgant, ėmiausi sudėtingesnių ir ieškojimus skatinančių darbų.“

Vienas iš įspūdingiausių Raimondo darbų – Vokietijoje, apie kurį rašo Šv. Jokūbo piligriminių kelionių programos. „Aplankysime Fraunbergo pilį, kurią Bodeno grafas padovanojo bendruomenei. Nuo kalno atsiveria puiki Bodeno ežero panorama, o pilies kieme pastatytas lietuvių skulptoriaus didžiulis kryžius. Pilyje įkurta koplyčia, skirta negimusiems kūdikiams atminti. Šioje tylą saugančioje vietoje veriasi piligrimystės gelmė“ – pasakojama turistams.

Taip, didžiulis, 10 metrų aukščio medinis kryžius, yra Raimondo Žievio vieno mėnesio darbas, kūrybinis palikimas Bodeno grafystei, kurį užsakė vokiečiai, keliaudami per Lietuvą ir sužavėti lietuviškų pakelės kryžių.

„Mačiau kaip nukirto tą didelį ąžuolą, kuris į žemę krito su tokiu trenksmu, galėjusiu pasiekti net Lietuvą… Sudėtingais, vingiuotais keliukais gabeno jį į numatytą vietą tris dienas. 

Darbas sudėtingas – žiūriu į medį ir nežinau nuo ko pradėsiu, kuo baigsiu. Iš anksto pasidariau eskizėlį. Noriu – nenoriu, bet privalau atlikti sutartą darbą. Pradedu spausti iš savęs visus kūrybinius syvus, ateina aiškumas. Ilgesnis buvimas svetur man visada labai sunkus, tiesiog plėšia iš vidaus, nepakeliu svetimos aplinkos, – prisimindamas visą mėnesį kūrybinio darbo ant Bodeno ežero kranto, pasakoja Raimondas Žievys.

Apie subtiliai įvaldytus medžio drožybos įrankius kalba ne vienas kūrinys skulptoriaus biografijoje. Per penkiolika metų, atiduotų pokalbiams su medžiu – įvairūs darbai ir idėjos ieškojimuose.

Kačergiškės bažnyčioje virš altoriaus yra Raimondo išdrožta keturių metrų aukščio Kristaus žengimo į dangų skulptūra, jau minėto Bodeno bažnyčioje – šv. Juozapo skulptūra, išdrožė jis daugybę Rūpintojėlių, kurių itin reikėjo Atgimimo laikais. Meistro rankos sukirto apie 10 namų.

„Medis – šiltas. Išgaunamos formos priklauso nuo įkvėpimo ir peilių aštrumo. Namų apyvokos daiktai iš liepos, gaunami lengvai, o visi lauko darbai – kryžiai, koplytstulpiai, skulptūros dažniausiai kuriami iš ąžuolo. Visgi, daugiau ieškojimų siūlo kalvystės pasaulis, darbas su metalu, kur ne viskas atrasta, kur yra vietos ieškojimams“ – argumentuoja menininkas, savo kūrybinio kelio pradžią radęs pakeltoje šakelėje… 

Ne veltui Konfucijus rašė, kad laimingas ne tas, kuris turi geriausia, o tas, kuris paima geriausią iš to, ką šiandieną turi.  

Nuotraukos iš R. Žievio asmeninio albumo

Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!