Mokytojų streikai nesiliauna, net šalia Ignalinos tokių streikuotųjų atsirado, Zarasuose. Vargšai mokytojai pėsčiomis eina į Vilnių. Iš Zarasų, iš Klaipėdos… Čia tie mokytojai, kuriuos „vienija“ vargingiausiųjų profsąjunga. Visi kiti, kurie ruošėsi streikuoti, sutarė su valdžia, o šitiems vis maža. Norėtų „gauti“, kaip kokie gydytojai, kitaip vaikų nemokys. Sakau – gauti, o ne uždirbti.
Ir ko nemokys? Matematikos?
Gal tie mokytojai, kurie tiek daug nori, galės savo mokiniams paaiškinti, kieno sąskaita jiems atlyginimus reikia kelti? Paaiškins, iš kur jiems valstybė turi paimti pinigų? Gal kas jiems paaiškins, kad pati Lietuva pinigų nespausdina – gal ir jie patys norėjo euro, kad kaip ponai, pinigų, juos keičiant, neprarasdami, galėtų po kurortus važinėti?
Atrodytų, Lietuvos mokyklose šiaip jau viskas tvarkoje. Bet kai prisimenu… Su kuo dabartinę mokyklą galiu palyginti? Po užsienius nevažinėju, belieka seni prisiminimai apie sovietinę mokyklą. Ir taip ir norisi paklausti, kodėl anksčiau vaikai visko, ko reikia. mokyklose išmokdavo, kodėl korepetitorių nereikėdavo, apie juos tada net nebuvome girdėję, net žodžio tokio tarsi nebuvo?
Taip, tada kas mokėsi, tas įstodavo. Tiesa, tie, kurie prisimena, pasakys, kad įstodavo toli gražu ne visi. Ir vidurinę tais laikais ne visi baigdavo, kiek į „profkę“ išeidavo.
Dabar baigti turi visi, mokslas privalomas. Jeigu kas sugalvoja vaiko į mokyklą neleisti – tam blogai baigiasi. Čia gal ir teisingai, bet kai lazda perlenkiama, kai iš tėvų reikalaujama ne kad vaikas mokytųsi, o kad pamokų nepraleidinėtų…
Rodos, jeigu vaikui tie mokytojo aiškinimai nelabai reikalingi, jeigu jis ir namuose išmokti dalyką gali, paskui kartą į savaitę į mokyklą nuėjęs atsiskaityti, tai viskas tvarkoje. Ne, šiemet pamokas praleidžiantys turi jau ne tėvų raštelį, o iš gydytojo pažymėlę atnešti – tarsi gydytojai neturėtų ką veikti.
Čia aš jau pernelyg supaprastinau, bet gal ne vien mokytojai kalti, kad mokyklose vaikai neišmokomi. Viena iš bėdų – protiškai atsilikę mokinukai.
Anksčiau tokiems būdavo specialios mokyklos. Amato išmokydavo. Dabar, į pačias demokratiškiausias Europos valstybes nusižiūrėjus (JAV ar Kanadą pavyzdžiu imti vengiama, ten „kai kas ne taip“), pas mus dundukai mokosi kartu su visais.
Nesvarbu, kad vaikas, tėvų liūdesiui, toks gimė, pats nekaltas, nebent tėvus apkaltinti būtų galima, bet – nekorektiška net kalbėti apie tokius dalykus. Dar ir specialus mokytojas tokiam priskiriamas, kuris turėtų aiškinti jam, ko jis tiesiog negali suprasti.
Visi kiti mokinukai jau ne į pirmūnus lygiuojami, o į tuos vargšelius – kaip kitaip juos pavadinsi? Tačiau pasiekiamas svarbiausias švietimo sistemos tikslas – aprėpiami visi vaikai. Tikslas pasiekiamas – visi baigia vidurinį, visi kur nors įstoja, visi diplomuoti.
Yra vienas niuansas: į geresnes aukštąsias mokyklas patenka tie, kurie geriau baigė vidurinę. O vidurinę, esant dabartinei švietimo sistemai, geriau baigia tie, kurių tėvai turėjo pinigų korepetitoriams. Valdžiai tai nesvarbu, jai svarbu „švietimo sistemos darbas“, kuris vertinamas pagal tai, kiek vaikų aprėpiama ir kiek jų įstoja į aukštąją.
Yra mokyklų, kurių abiturientai baigiamuosius egzaminus išlaiko geriau, įstoja į geresnes aukštąsias. Visos, sakote, galėtų tokios būti. Tik į tas mokyklas ne visi norintys priimami, norintys jose mokytis, turi laikyti egzaminus, ir priimami geriausi.
Nėra tokiose mokyklose protiškai atsilikusių. Gal ir tose mokyklose, kuriose mokosi visi, reikėtų tokią tvarką įvesti – „normalių“ vaikų labui? Gal apie tai mokytojai galėtų bent jau pakalbėti, padiskutuoti?
Tiesa, gal aš klystu, gal mokytojai pakeliui iš Klaipėdos į Vilnių kaip tik visokius švietimo reikalus svarsto?
Bet nemanau, kad tokių diskusijų norisi tiems mokytojams, kurie eina daugiau pinigų reikalauti. Tiems dabartinė tvarka tinka ir patinka. O ko jiems norėti? Korepetitorių verslas klesti, švietimo rodikliai gerėja, valdžia ir kai kurie mokytojai, kaip dabar mėgsta rašyti respublikiniai portalai, trina rankas.
O kad kai kurie mokiniai tokius mokytojus palaiko… Yra ir tokių, kuriems mokslų nereikia. Šiek tiek nukrypstant – kai dabar sugalvota vaikus mokyti mylėtis (ne mylėti), vaikučiai už sekso pamokas visomis keturiomis. Čia jums ne kokia aukštesnioji matematika, čia tik 1+1, ir šiais laikais net abu gali būti vienos lyties.
E. Blaževič / LRT nuotr.
Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!