Skip to content

Svarbūs smulkiojo verslo finansiniai iššūkiai ir patarimai, kaip juos įveikti

MI informacija

Išlaikyti mažą įmonę nėra lengva. Statistika rodo, kad tik labai nedidelė mažų įmonių dalis išgyvena penkerius metus, o bent trečdalis jų savo veiklą nutraukia ir vos po dvejų metų. Tačiau, laimei, tai nesustabdo žmonių nuo siekio turėti nuosavą verslą. Kaip bebūtų, didelė dalis įmonių, kurios būna priverstos užverti savo duris, nurodo, jog joms trūko lėšų. Trumpiau tariant, jos negaudavo pakankamai pinigų, kad galėtų sumokėti darbuotojams ar padengti kitas išlaidas. 

Taigi, šiame straipsnyje apžvelgsime daug svarbių finansinių sunkumų, su kuriais paprastai susiduria mažos įmonės, ir parodysime, kaip juos įveikti, galiausiai pasiekiant savo verslo sėkmę.

Su kokiais finansiniais iššūkiais susiduria smulkusis verslas

Pateikiame svarbiausius finansinius iššūkius, su kuriais susiduria mažos įmonės, ir keletą patarimų, kaip su jais būtų galima lengviau susidoroti.

Riboti arba nenuolatiniai pinigų srautai

Dauguma įmonių paprastai susiduria su įvairiais pinigų srautų valdymo sunkumais. Likvidumas yra nuolatinė verslo problema – nuo paprasčiausio efektyvaus sąskaitų išrašymo, kad būtų galima gauti pakankamai lėšų mėnesio sąskaitoms apmokėti, iki grynųjų pinigų kaupimo investicijoms į savo įmonės plėtrą.

Patarimai, kaip valdyti gautinas ir mokėtinas sumas

Gautinos sumos:

Pasiūlykite nuolaidą mainais už greitesnius mokėjimus.

Bendradarbiaukite su klientais, kad padėtumėte užkirsti kelią vėluojantiems mokėjimams, ginčams ar įsipareigojimų nevykdymui.

Laiku siųskite sąskaitas faktūras ir priminimus, kad jas reikia apmokėti.

Užtikrinkite, kad nebūtų jokių kliūčių mokėjimams, pavyzdžiui, klaidų sąskaitose faktūrose ar vėluojančių sąskaitų išrašymo.

Grynųjų pinigų surinkimo procese pirmenybę teikite klientams, kurių likučiai yra dideli.

Įsitikinkite, kad jūsų mokėjimo sistema yra funkcionali ir patogi.

Nustatykite savaitinius grynųjų pinigų surinkimo būdus.

Mokėtinos sumos:

Patikrinkite sutartis, kad įsitikintumėte, jog jūsų įmonė neatsiskaito su tiekėjais anksčiau laiko.

Sudarykite savo verslui svarbių tiekėjų sąrašą, kad nustatytumėte mokėjimo prioritetą.

Patikrinkite, ar yra galimybių gauti nuolaidas iš tiekėjų.

Komunikuokite, kad suprastumėte, kurie tiekėjai gali susidurti su didesne rizika ir kurie tiekėjai gali pratęsti mokėjimo terminus.

Užtikrinkite, kad naudojamos sistemos ir procesai būtų veiksmingi, išvengiant vėlavimų ir klaidų.

Užtikrinkite, kad mokėjimai būtų atliekami pagal sutartą mokėjimo būdą.

Jei įmanoma, mokėjimo terminus skaičiuokite nuo sąskaitos faktūros gavimo, o ne nuo sąskaitos faktūros išrašymo datos.

Pinigų srautai apima mokėtinų ir gautinų sumų balansavimą. Tačiau be šių pagrindinių dalykų, įmonės turėtų parengti ir pinigų srautų prognozes, remiantis ankstesniais veiklos rezultatais ir dabartinėmis sąlygomis, primena Kreditai INFO paskolų ekspertai. Todėl būkite tikri, kad visuomet atsižvelgiant į nenumatytas aplinkybes – rinkos pokyčius, ekonomikos nuosmukį, klientų pasikeitimus – ir galvokite apie tai, „kas būtų, jeigu būtų“, jog parengtumėte realistišką finansinį planą. Tokiu būdu galėsite būti daug geriau pasiruošę nenumatytiems sunkumams. 

Biudžeto nenaudojimas 

Jei verslą valdote pagal savo galimybes ir tikitės, kad mėnesio pabaigoje jūsų banko sąskaitoje užteks pinigų sąskaitoms apmokėti, netrukus turėsite daugiau skolų ir finansinių įsipareigojimų, nei galite pakelti. Geriausias patarimas būtų sukurti biudžetą ir jo laikytis. Tai ne tik padės planuoti savo verslo finansinę ateitį, bet ir suteiks jums veiksmingą įrankį išlaidoms analizuoti ir galimybę prireikus greitai keisti kryptį.

Reguliariai atnaujinkite savo įmonės biudžetą, kad jis atspindėtų dabartines aplinkybes, ir naudokitės juo priimdami teisingus savo verslo sprendimus. Biudžetas turėtų būti tikras ir svarbus dokumentas, o ne kažkas, ką parašote, o paskui numetate į stalčių.

Statinio ir lankstaus biudžeto sudarymas

Statinis:

Išlieka toks pat, net jei labai pasikeičia biudžeto planavimo metu padarytos prielaidos.

Lankstus:

Koreguojamas atsižvelgiant į planavimo procese naudojamų prielaidų pokyčius.

Kiekvieno smulkaus verslo biudžete turėtų būti bent jau šie 5 elementai:

Pastoviosios išlaidos;

Kintamosios išlaidos;

Vienkartinės išlaidos;

Pinigų srautų ataskaita;

Pelnas (tai, kas lieka atskaičius visas pirmiau išvardytas išlaidas).

Taip pat rekomenduojama numatyti šiek tiek santaupų nenumatytiems atvejams.

Nepasiruošimas nenumatytoms išlaidoms

Nenumatytos išlaidos gali sugriauti net ir pačius geriausius mažos įmonės planus. Turėdami specialią sąskaitą, kurioje kaupsite juodai dienai skirtą fondą, savo verslui suteiksite grynųjų pinigų rezervą, kuris padės išgyventi sunkius laikus arba padės augti, kai ateis tinkamas laikas.

Kai laikai jūsų verslui yra labai geri, perveskite į tokią sąskaitą tiek, kiek galite, ir laikui bėgant leiskite šiai kaupiamai sumai augti. Taip pat galite nustatyti automatinius pervedimus iš verslo atsiskaitomosios sąskaitos į taupomąją sąskaitą, kad nereikėtų to daryti rankiniu būdu; pinigai bus prieinami, jei visgi prireiktų juos atsiimti. 

Nepakankamas kapitalo pritraukimas

Pastebima, kad nemaža dalis smulkiojo verslo savininkų susiduria su sunkumais bandant pritraukti papildomą kapitalą. Ir tai būna labai dažna smulkiojo verslo žlugimo priežastimi. Tačiau jei vienos durys užsidarė, visuomet gali atsiverti kitos, todėl kiekvienas verslo savininkas turėtų pasidomėti, kokios galimybės yra prieinamos smulkiajam verslui, kai yra kalbama apie papildomo kapitalo pritraukimą. Pavyzdžiui, tai gali būti rizikos kapitalo fondai, privatus kapitalas, verslo paskolos su valdžios parama, draugai ir šeima bei asmeninės santaupos.

Be to, nereikėtų pamiršti, kad apyvartinių lėšų trūkumas yra bet kokio dydžio įmonių problema, tačiau ji gali būti ypač skausminga mažesnėms įmonėms, turinčioms mažiau išteklių. Nors kas mėnesį turėti grynųjų pinigų sąskaitoms apmokėti yra gerai, kapitalo trūkumas gali trukdyti mažoms įmonėms samdyti naujus darbuotojus, plėstis į kitas rinkas ir ieškoti naujų galimybių, padedančių verslui sparčiau augti.

Kaip padidinti savo galimybes gauti paskolą, pritraukti investuotoją ar kitaip gauti kapitalo?

Turėkite išsamų verslo planą.

Stenkitės pagerinti savo įmonės ir asmeninį kredito reitingą.

Įsitikinkite, kad jūsų pinigų srautai, pelno (nuostolio) ir balanso ataskaitos yra atnaujintos, prieinamos ir tinkami audituotos.

Per daug skolų 

Nors nemaža dalis įmonių iš tikrųjų savo sėkmę pasiekė dėka joms suteiktų verslo paskolų, vis dėlto nereikėtų pamiršti tokio dalyko, kaip per didelė verslo skola. Ir visai nesvarbu, kokia paskola yra pasinaudojama, per dideli finansiniai įsipareigojimai gali turėti didelį trumpalaikį ir ilgalaikį poveikį smulkiajam verslui. Pavyzdžiui, gali prireikti laiko, kol įmonė sulauks teigiamo pinigų srauto, kai tuo tarpu reikia mokėti darbuotojams, tiekėjams ir padengti pridėtines išlaidas.

Todėl jei vis dėlto jūsų įmonė turi ne vieną finansinį įsipareigojimą, visų pirma jums reikėtų pasistengti tokius įsipareigojimus sumažinti, pirmiausia susitelkiant į tas paskolas, kurios yra brangiausios, t.y. pasižymi didžiausiomis palūkanomis. Be to, visame šiame procese jūs turėtumėte pasistengti kaip įmanoma labiau sumažinti savo įmonės patiriamas išlaidas, tokiu būdu lengviau atrasdami daugiau lėšų, kurias skirtumėte spartesniam paskolų padengimui. O jei matote, kad jums tampa pernelyg sudėtinga laiku padengti daug skirtingų paskolų, nepamirškite apie galimybę kreiptis dėl paskolų refinansavimo.

Būtinų ataskaitų nepateikimas 

Įmonės privalo registruoti visas finansines operacijas, dažnai padedamos buhalterio. Tai – pardavimai, išlaidos ir pajamos. Netinkamas įmonės apskaitos tvarkymas gali sukelti rimtų problemų. Neteisingai nurodžius pajamas mokesčių deklaracijose ir neteisingai atlikus atskaitymus, gali tekti mokėti baudas, delspinigius ar susidurti su labai rimtomis nuobaudomis.

Tikslios finansinės ataskaitos yra labai svarbios pildant mokesčių deklaracijas. Ataskaitos turi būti pateiktos laiku, antraip įmonei gresia baudos ir kitos sankcijos. Tuo tarpu netiksliai registruojant finansinius sandorius gali susidaryti „sniego gniūžtės“ efektas, dėl kurio nukentės mėnesio pinigų srautai ir tai turės įtakos kitoms įmonės finansinėms ataskaitoms. Dėl to taip pat galima turėti ir labai didelių problemų su auditoriais. Todėl labai svarbu, kad visiems šiems darbams jūs pasitelktumėte patyrusius ir patikimus buhalterius, tokiu būdu visuomet žinodami, kad jūsų įmonės buhalterija yra tvarkoma teisingai ir profesionaliai.

Sąskaitų neapmokėjimas laiku 

Tiekėjai, nuomotojai ir komunalinių paslaugų teikėjai nori, kad jiems būtų mokama laiku. Nors kartais pavėluotai atliekamų mokėjimų galima nepastebėti, nuolat vėluojantys mokėjimai mažajai įmonei iš tikrųjų gali labai brangiai kainuoti. Sugadinti santykiai su tiekėjais, nutrauktas reikalingų paslaugų teikimas ir kt. – visa tai gali turėti didelės neigiamos įtakos jūsų įmonės finansinei būklei. 

Laimei, šiuolaikinių automatizuotų sistemų pasitelkimas gali padėti sutaupyti daug pinigų ir laiko, kartu užtikrinant, kad apmokėjimai bus atliekami laiku. Jos taip pat sumažina duomenų įvedimo klaidų skaičių ir padeda užkirsti kelią sukčiavimui. Tokios programos padeda sumažinti rankinių užduočių skaičių. Pavyzdžiui, užuot rankiniu būdu tvarkiusios tiekėjų sąskaitas faktūras ir pasikartojančias išlaidas, įmonės gali naudoti automatizuotą sistemą sąskaitoms faktūroms pateikti, sąskaitų faktūrų patvirtinimo procesui valdyti ir pranešimų apie atliktus mokėjimus išsiuntimui.

Verslo ir asmeninių finansų maišymas

Asmeninių ir verslo lėšų atskyrimas yra vienas iš tų patarimų, kurį kai kurie mažų įmonių savininkai nusprendžia ignoruoti. Tačiau iš tiesų nemaža dalis mažų įmonių pripažįsta, kad jos susiduria su sunkumais, kuomet maišo savo asmenines ir verslo lėšas. Verslo ir asmeninių lėšų maišymas yra rizikinga praktika, kuri apsunkina pinigų srautų kontrolę ir galiausiai gali pakenkti įmonės vertei. Auditoriai, nesvarbu, ar tai būtų valdžios institucijos, ar vidaus auditas, įžvelgs tai kaip didelę raudoną vėliavą.

Laimei, galite išvengti šios problemos atidarydami verslo sąskaitą ir naudodami ją visoms su įmone susijusioms įplaukoms ir mokėjimams, įskaitant savo atlyginimą, kuris turėtų būti konkreti nustatyta suma, valdyti. Jūsų pasirinktas komercinis bankas taip pat jums gali pasiūlyti verslo kredito kortelę, kurią galite naudoti savo pinigų srautams valdyti versle, o ne naudoti savo asmeninę banko kortelę. Tokiu būdu, kai reikės pagrįsti atskaitymus ar kitas operacijas, visi su verslu susiję dalykai bus lengvai pasiekiami ir sutvarkyti.

Prasta rinkodaros strategija 

Jei reguliariai negaunate naujų klientų, neabejotinai perleidžiate juos savo konkurentams. Nors kai kurios mažos įmonės gali metai iš metų aptarnauti tą pačią saujelę klientų, sistemingo augimo ir pelningumo siekiančioms įmonėms reikia reguliariai gauti naujų klientų, kurie padėtų pasiekti šiuos tikslus. Norėdami gauti tokių klientų, įmonių savininkai turi taikyti veiksmingas rinkodaros strategijas, kurios pritraukia, įtraukia ir išlaiko klientus.

Kai kurios įmonės rinkodarą paveda vykdyti trečiosioms šalims, kitos yra kūrybingos ir ją vykdo savo jėgomis. Naudodamiesi tam tikra partizaninio marketingo taktika, galite pasiekti labai didelį žinomumą turėdami net ir nedidelį biudžetą. Be to, šiandien yra daugybė visiškai nemokamai prieinamų informacinių šaltinių, kurių pagalba galite lengviau pasirinkti jūsų verslui optimaliausiai tinkančias rinkodaros strategijas.

Finansiniai iššūkiai yra visų įmonių realybė, tačiau jie gali būti ypač sudėtingi mažų įmonių savininkams, kurie bando veiksmingai pajudėti iš vietos ir išvengti didelių finansinių sunkumų. Laikydamiesi šiame straipsnyje pateiktų patarimų, galėsite lengviau išvengti minėtų problemų ir kartu užtikrinsite savo įmonės sėkmę bet kurioje rinkoje.

Gyvenimas

Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!

Orai Ignalinoje

Naujausiame laikraštyje „Mūsų Ignalina“ skaitykite

Reklama ir skelbimai svetainėje