Akumuliatoriaus įkrova labai svarbi tam, kad automobilis puikiai veiktų. Nesvarbu, ar jis tiesiog išsikrovė ir dabar reikia sprendimo, ar tiesiog norite išvengti šių problemų, turime patarimų, kaip jį įkrauti bei juo rūpintis. Apžvelgsime principus, kaip veikia automobilio akumuliatorius, kodėl jis išsikrauna, kokia įranga reikalinga pakrovimui ir kaip jį įkrauti patiems, naudojant vadinamuosius „krokodilus“ arba akumuliatoriaus įkroviklį.
Akumuliatoriaus veikimo principas
Automobilio akumuliatoriai paprastai būna su švino rūgšties užpildu. Jie veikia elektrocheminiu principu. Tokį akumuliatorių sudaro kelios celės, iš kurių kiekvienoje rasite švino dioksido (PbO2) ir švino (Pb) plokštelių, panardintų į sieros rūgšties (H2SO4) tirpalą. Pastarasis veikia kaip elektrolitas. Štai kaip automobilo akumuliatorius veikia:
1. Cheminė reakcija. Išlydžio metu švino dioksidas (teigiama plokštelė) ir neigiama švino plokštelė reaguoja su sieros rūgštimi ir susidaro švino sulfatas (PbSO4), vanduo (H2O) bei elektronai. Dėl šios reakcijos išsiskiria elektros energija, kuri maitina automobilio starterį, žibintus ir kitus elektros komponentus.
2. Įkrovimas. Starteriui reikalinga didžiulė elektros iškrova, tad po užvedimo akumuliatoriuje gerokai sumažėja energijos. Dėl to, nuo vidaus degimo motoro darbo, užvedus variklį akumuliatorius įsikrauna. Paprastai, kol važiuojate automobiliu, elektros energija iš generatoriaus įkrauna akumuliatorių ir cheminė reakcija vyksta atvirkštine kryptimi. Švino sulfatas vėl virsta švino dioksidu ir sieros rūgštimi, atkurdamas akumuliatoriaus įkrovą.
Suprasti šį principą labai svarbu, nes jis paaiškina, kodėl akumuliatorius laikui bėgant gali prarasti įkrovą ir kaip ją galima atkurti. Visgi, reikia prisiminti, kad visi elektros energiją kaupiantys įrenginiai per laiką praranda potencialą ir gebės išlaikyti vis mažiau energijos.
Kodėl išsikrauna akumuliatorius ir kaip tai pastebėti?
Automobilio akumuliatorius gali išsikrauti dėl kelių veiksnių:
Parazitinis išsikrovimas. Elektros komponentai automobilyje, pavyzdžiui, žadintuvai, signalizacija ir kompiuterinės sistemos, gali vartoti šiek tiek elektros energijos net ir išjungus variklį ir taip lėtai iškrauna akumuliatorių.
Trumpos kelionės. Dažnos trumpos kelionės neduoda generatoriui pakankamai laiko visiškai įkrauti akumuliatoriaus, todėl jis palaipsniui išsikrauna.
Ekstremalios temperatūros. Tiek itin karštas, tiek šaltas oras gali turėti įtakos akumuliatoriaus gebėjimui išlaikyti įkrovą.
Amžius. Laikui bėgant dėl akumuliatoriaus viduje vykstančių cheminių reakcijų jis praranda gebėjimą išlaikyti įkrovą. Per kelis metus eksploatavimo jis netenka efektyvumo ir turi būti pakeistas nauju.
Keli ženklai gali pranešti apie tai, kad akumuliatoriuje trūksta energijos. Tai: sunkus ir lėtas užvedimas, pritemusios šviesos, prietaisų skydelyje įsižiebusi akumuliatoriaus lemputė bei korozija ant akumuliatoriaus gnybtų. Jeigu ženklus pastebėsite anksti, išvengsite tų situacijų, kai akumuliatorius visiškai „nusėda“ bei su ja susijusių nepatogumų.
Įkrovimui reikalinga įranga
Jeigu įtariate, kad akumuliatorius išsikrovė, jį pakrauti galite ir namų sąlygomis. Norėdami jį pakrauti, turėsite turėti šią įrangą:
Akumuliatoriaus pakrovėjas. Įrenginys, kuris keičia kintamosios srovės energiją į nuolatinės srovės energiją ir tinka automobilio akumuliatoriui įkrauti. Pasirinkite tokį, kurio įtampa (daugumai automobilių – 12 V) ir srovės stipris yra tinkami. Tam reikės atjungti akumuliatorių ir jį persinešti į sandarią, sausą patalpą, kur pavyktų bateriją pakrauti. Jeigu nenorite pirkti didelio įkroviklio, įsigykite paleidėją. Jeigu akumuliatorius dar geros būklės, jis suteiks vienam paleidimui reikalingą įkrovą, o vėlesniu įkrovimu pasirūpins generatorius.
Užvedimo kabeliai („krokodilai“). Tai specialūs kabeliai su izoliuotais gnybtais, naudojami automobiliui užvesti. Su jais prijungiate savo prie kitos transporto priemonės akumuliatoriaus ir greitai perduodate į tuščiąją bateriją energijos.
Multimetras. Šis matavimo įrenginys norint patikrinti akumuliatoriaus įtampą prieš ir po įkrovimo. Jeigu rodmuo prieš įkrovimą yra <12,6-12,7 V, reiškiasi, kad įkrovos lygis – per žemas.
Apsaugos priemonės. Rekomenduojamos šiam darbui yra dvi priemonės – pirštinės ir apsauginiai akiniai, kad apsisaugotumėte nuo rūgšties išsiliejimo ar kibirkščių.
Kaip viską atlikti patiems?
Jeigu turite „krokodilus“ arba įkroviklį, turėtumėte be problemų įkrauti akumuliatorių tiek, kad automobilį pavyktų užvesti.
Užvedimo laidų naudojimas
Jums reikės laidų bei, kad šalia privažiuotų automobilis su pakankamai įkrovos turinčiu akumuliatoriumi. Veiksmų eiga
1. Pastatykite transporto priemones pakankamai arti, kad kabeliai pasiektų abu akumuliatorius.
2. Užgesinkite automobilius ir išjunkite visą elektrą
3. Vieną raudonojo (+) laido galą prijunkite prie išsikrovusio akumuliatoriaus teigiamo gnybto. Kitą raudonojo kabelio galą prijunkite prie įkrauto akumuliatoriaus teigiamo (+) gnybto. Dabar sujunkite juodus, neigiamo poliaus (-) gnybtus.
4. Užveskite automobilio su įsikrovusiu akumuliatoriumi variklį ir leiskite jam kelias minutes dirbti.
5. Po 3-5 minučių pabandykite užvesti transporto priemonę su išsikrovusiu akumuliatoriumi. Jei ji neužsiveda, palaukite dar kelias minutes ir bandykite dar kartą.
6. Kai išsikrovusį akumuliatorių turėjusi transporto priemonė užsiveda, atsargiai atjunkite kabelius atvirkštine prijungimo tvarka:
7. Palaikykite savo automobilį variklį įjungtą bent 15 minučių, kad generatorius įkrautų akumuliatorių.
Akumuliatoriaus įkroviklio naudojimas
Taip pat įmanoma naudoti ir akumuliatoriaus įkroviklį. Tai – lėtesnis būdas, bet tinka, jei negalite pasikviesti nieko su automobiliu, kuriame būtų įkrautas akumuliatorius. Veiksmų eiga:
1. Įsitikinkite, kad variklis užgesintas, o akumuliatoriaus gnybtai švarūs. Galima panaudoti akumuliatoriaus gnybtų valiklį. Jeigu turite momentinį įkroviklį, prijunkite jį, o jei tai – stacionarus įkroviklis, pasiruoškite atsukti gnybtus ir ištraukti sunkų akumuliatorių.
2. Prijunkite raudoną gnybtą prie teigiamo poliaus ir juodą gnybtą prie neigiamo.
3. Nustatykite tinkamus pakrovėjo nustatymus (įtampą ir srovės stiprį).
4. Laikykitės gamintojo nurodymų arba pakrovėjo rodmenų dėl įkrovimo laiko. Rekomenduojamas lėtas įkrovimas.
5. Galite periodiškai tikrinti įtampą multimetru. Visiškai įkrauto akumuliatoriaus rodmenys turėtų būti apie 12,6-12,8 V.
6. Kai akumuliatorius visiškai įkrautas, išjunkite įkroviklį, atjunkite akumuliatorių, nuneškite į automobilį, prijunkite bei pamėginkite užvesti.
Jeigu norite sužinoti dar daugiau informacijos apie automobilinio akumuliatoriaus įkrovimą, turime ir daugiau informacijos savo interneto puslapyje, kurią verta paskaityti.
Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!