Dirbtinis intelektas apibrėžiamas kaip sistemos sugebėjimas teisingai ir išsamiai interpretuoti išorinius duomenis, mokytis iš jų ir panaudoti tokias žinias tam, kad būtų įgyvendinti konkretūs tikslai ir uždaviniai, lanksčiai juos pritaikant praktikoje. Pastarieji metai buvo paženklinti dirbtinio intelekto proveržiu – sparčiai tobulėjant technologinėms naujovėms, dirbtinis intelektas vis dažniau naudojamas skirtingose verslo ir asmeninio gyvenimo srityse.
Dirbtinis intelektas asmeniniame gyvenime
Be technologijų negalime įsivaizduoti savo gyvenimo. Kasdienybėje mus lydi naujovės, kurios laikui bėgant vis labiau individualizuojamos. Dirbtinis intelektas analizuodamas informaciją geba gautus rezultatus pritaikyti asmeniškai.
Personalizuotas dirbtinis intelektas
Dirbtinis intelektas naudojamas ne tik kaip įrankis procesų našumui didinti ar darbo kokybei gerinti – programos, kurių veikimas paremtas dirbtiniu intelektu geba pateikti tokią informaciją, kuri būtų pritaikyti ir aktuali būtent jums.
Daugelyje programėlių ar svetainių galite matyti būtent jums skirtas reklamas, kurios sugeneruotos remiantis jūsų asmenine informacija – amžiaus grupe, lytimi ar išsilavinimu.
Taip pat atsižvelgiama ir į jūsų išmaniajame įrenginyje jau įdiegtas programas ar naršomas svetaines – tai leidžia dirbtiniam intelektui susisteminti informaciją ir atvaizduoti tuos pasiūlymus, kurie geriausiai atitiktų jūsų poreikius pagal dabartinius interesus. Dirbtinį intelektą galima rasti ir žaidimuose, kas atveria naujas galimybes – skaityti plačiau.
Dirbtinis intelektas taip pat gali puikiai veikti kaip asmeninis asistentas – suformulavus aiškias užduotis, jis gali parengti jūsų pirkinių sąrašą, sudėlioti geriausią maršrutą nuvykti į darbą ar kitą vietą Lietuvoje ar užsienyje, duoti finansinių patarimų. Galėdamas savaip interpretuoti mintis, dirbtinis intelektas gali tapti net ir puikiu pašnekovu.
Sveikatos priežiūra
Gebėdamas vienu metu analizuoti didelius duomenų kiekius, rasti sąsajas tarp kelių veiksnių ir greitai pateikti sprendimus, dirbtinis intelektas padarė perversmą ir sveikatos priežiūros sistemoje. Naujausi sveikatos priežiūrai skirti įrenginiai, kuriuose įdiegtas dirbtinis intelektas, geba analizuoti asmeninius paciento duomenis remdamasis jo ligos istorija ar pateiktais tyrimų rezultatais (kraujo tyrimai, odos nuotraukos, rentgeno ar MRT vaizdai) ir pateikti gydymo planą ar galimas sveikatos rizikas akimirksniu.
Sveikatos priežiūros srityje naudojant dirbtinį intelektą taupomas tiek pacientų, tiek medikų laikas, kuris šioje srityje dažnai yra be galo svarbus. Analizėje nepraleisdamas nei vienos detalės, kuri gali būti kertinė, dirbtinis intelektas užkerta kelią žmogiškoms klaidoms ar neteisingoms diagnozėms, kurios gali būti kritinės.
Dirbtinio intelekto įtaka darbo rinkai
Dirbtinis intelektas darbo rinkoje atvėrė naujas galimybes ne tik optimizuoti procesus ir gerinti gaminių ar atliekamų paslaugų kokybę, bet prisidėjo ir prie paprasčiausių, kasdienių, rutininių darbų supaprastinimo. Nors naujovės suteikia beribes galimybes darbo efektyvumui ir našumui didinti, kartu seka ir rizikos – tai žmonių darbo pakeitimas kompiuteriais.
Verslas
Dirbtinis intelektas pasižymi tobulu tikslumu ir apskaičiuoja tikimybes bei galimas rizikas per keletą sekundės dalių, todėl šios technologijos įvedimas į gamybinių mašinų pramonę padarė milžinišką pokytį. Gamybiniai įrenginiai, kurių veikimo principai paremti dirbtiniu intelektu, geba apskaičiuoti optimalius gamybos kiekius ir sukurti pelningiausią galimą gamybos planą nustatytam laikotarpiui.
Rankiniu darbu paremtoje gamyboje neišvengiami žmogiškų klaidų faktoriai, o štai gaminių, sukurtų dirbtinio intelekto pagalba, kokybė nepriekaištinga, kadangi visi proceso veiksmai apskaičiuojami tiksliai. Darbo automatizavimas ir robotizavimas versle neatsiejamas ir nuo laiko bei kaštų taupymo. Įmonėms padidinus savo darbo našumą atsiranda galimybė didinti verslo plėtrą, kurti naujas darbo vietas.
Dirbtinio intelekto naudojimas darbo vietoje
Nors dirbtinio intelekto galimybės dažnai siejamo su sudėtingais, kompleksiškais procesais, jo nauda pastebima ir lengvai pritaikoma kasdieniuose, rutininiuose darbuose. Dirbtinis intelektas lengvai analizuoja didelius duomenų kiekius vienu metu, generuoja atsakymus į užduodamus klausimus remdamasis aktualia ir pagrįsta informacija, gali pateikti įžvalgas ar idėjas naujiems projektams.
Komunikacijos srityje tai tapo nepakeičiamu įrankiu – pateikus raktinius žodžius, taisykles ar temas, DI pagalba gali būti formuojami ištisi tekstai, kvietimai ar vidinės ar išorinės komunikacijos elementai, kurie tiek stilistiškai, tiek gramatiškai dažnai būna nepriekaištingi. Dirbtinio intelekto pagalba taip pat galima kurti formules, kurios rutininį darbą padeda atlikti greičiau ir sistemingiau.
Pavyzdžiui: vidinės komunikacijos specialistui įmonėje patikėta užduotis sukurti kvietimą į Kalėdinį renginį ir juo pasidalinti su darbuotojais. Viskas, ką reikia padaryti specialistui – surašyti dirbtiniam intelektui pagrindinius renginio aspektus (laikas, data, vieta) bei trumpai aprašyti sąlygas, kokio teksto norima (taip pat galima įvardyti rašymo stilistiką, raktinius žodžius). Dirbtinis intelektas remdamasis pateikta informacija pateikia nurodyto stiliaus, apimties tekstą paminėdamas svarbiausias detales.
Dirbtinio intelekto naudojimo rizikos
Norint užkirsti kelią dirbtinio intelekto naudojimui teroristiniams ar nusikalstamiems tikslams bei sumažinti jo rizikas, Europos Sąjungoje įsigaliojo Dirbtinio intelekto aktas, kuriame apibrėžiamos suderintos dirbtinio intelekto taisyklės jo kūrėjams ir vartotojams. Nors dirbtinis intelektas turi aiškias vartojimo gaires bei atvėrė galimybės efektyvumui ir darbo optimizavimui, tačiau tam tikros rizikos išlieka.
Darbo vietų mažėjimas
Dirbtinis intelektas stipriai pakeitė darbo rinką – jo pagalba procesai gali būti supaprastinti, laikas sutaupomas ir kaštai sumažinami. Tačiau tuo pat metu išauga rizika, jog ateityje žmogaus darbas kai kuriose srityse bus pakeičiamas būtent dirbtinio intelekto. Nors šiuometinis dirbtinis intelektas pilnai negali pakeisti žmogaus ir dažnu atveju reikalauja priežiūros, jam sparčiai tobulėjant neatmetama galimybė, jog ateityje tam tikrų specialybių žmonės darbo rinkoje taps nereikalingi.
Asmeniniai duomenys
Kol džiaugiamasi dirbtinio intelekto pritaikomumu asmeniniams poreikiams, reikėtų neužmiršti, jog jiems patenkinti yra renkami asmeniniai vartotojo duomenys. Dirbtinis intelektas, siekiant pateikti išsamius ir individualius atsakymus ir pasiūlymus, remiasi asmens duomenimis. Dirbtiniam intelektui gavus prieigą jūsų išmaniajame telefone, jam pasiekiama jautri asmeninė informacija – kontaktai, naršymo, susirašinėjimų istorija ar naudojamos programėlės.
Šio straipsnio komentuoti neleidžiama!